Článek
Luxusní kolekce představené na nejprestižnějších světových přehlídkách inspirují také běžné řetězce. Díky tomu si poslední trendy v odívání může dopřát takřka každý, kdo chce být šik. Nejinak je tomu i u doplňků. Například proslulý tvar birkinky francouzské značky Hermès seženete v obyčejných obchodech, aniž byste si musely brát úvěr. Na rozdíl od originálu.
Hermès – Birkin bag
Psal se rok 1984, když tehdejší prezident společnosti Jean-Louis Dumas (†72) potkal na palubě letadla britskou herečku a zpěvačku Jane Birkin (72). Umělkyně si hned postěžovala, že zatím neobjevila žádnou tašku, která by byla dostatečně velká a unesla i kojenecké lahvičky pro její dceru.
Svou přeplněnou kabelku nemohla mladá maminka ani zavřít, ale díky jejím nápadům se po jednom nevinném rozhovoru, v deseti tisících metrech nad mořem, zrodila legenda. O několik měsíců později spatřila světlo světa první birkinka, pojmenovaná po své „ideátorce“. Od té doby tvořily s Jane nerozlučnou dvojku.
Zlom nastal v roce 2015. Organizace Peta, bojující za práva zvířat, zveřejnila otřesné záběry jatek z krokodýlích farem, odkud měla firma Hermès odkupovat kůže na výrobu věhlasných kabelek. Jane Birkin proto vydala prohlášení, že nechce, aby bylo její jméno nadále spojováno s tímto nemilosrdným průmyslem. Módní značka však popřela jakoukoli spojitost mezi zmíněnými farmami, a naopak vysvětlila, že u svých dodavatelů dbá na dodržování etického kodexu. Otázkou zůstává, zda je v podobných případech vlastně etické se nějakou etikou ohánět.
Chanel – Chanel 2.55
Číslice v názvu kabelky odkazuje na datum jejího vzniku. V únoru roku 1955 představila Coco Chanel (†88) prošívaný model s dlouhým řetízkovým popruhem, který umožňoval nošení přes rameno, což v podstatě znamenalo takovou menší revoluci ve světě módy. Do té doby měly ženy své nezbytnosti ukryté v nepraktických psaníčkách a o volných rukou si mohly nechat jen zdát. Samotné návrhářce se jich dokonce podařilo několik poztrácet. Chanel 2.55 představovala změnu. Hodila se do společnosti a zároveň nositelce umožňovala volný pohyb. Nenápadné zapínání pozměnil v osmdesátých letech kreativní ředitel Karl Lagerfeld (85) a ozvláštnil jej výrazným logem CC.
Dior – Lady Dior
Když přední módní dům uvedl v roce 1995 na trh kabelku Chouchou (dá se přeložit jako oblíbenec, pozn. red), asi ještě nevěděl, jaký boom vyvolá. Bývalá francouzská první dáma Bernadette Chirac (85) ji ještě téhož roku darovala princezně Dianě (†36) při návštěvě Paříže. Diana si tašku okamžitě zamilovala a prakticky už nepustila z ruky. Toho si samozřejmě všimla veřejnost, která toužila nosit totéž, co princezna. V příštích dvou letech se Chouchou prodalo více než 200 000 kusů. Značka Dior se následně rozhodla kabelku přejmenovat. Od té chvíle nese jméno Lady Dior, podle Lady Di, jak se princezně z Walesu říkalo.
Louis Vuitton – Alma
Mezi neprodávanější a zároveň nejkopírovanější modely značky Louis Vuitton patří bezpochyby Alma, která je pojmenovaná po mostu spojujícím dvě pařížské čtvrti. Ale v roce 1955 byste ji mohly obdivovat ještě pod názvem proslulé ulice – Champs-Élysées. Její cena se pohybuje v rozmezí od 30 do 55 000 českých korun, pokud samozřejmě nemluvíme o limitované edici, která hodnotu rapidně zvýší.
Gucci – Dionysus
V řecké mytologii byl Dionýsos bohem vína a nespoutaného veselí. Podle pověsti mu přes řeku Tigris pomohl přejít tygr seslaný jeho otcem Diem. A protože kabelka značky Gucci nese své jméno právě po synu Dia, je hlava tygra vyobrazená i na sponě u zapínání. Tento model se vyrábí v nejrůznějších kombinacích, barvách i potiscích. Proto se řadí vždy mezi nejoblíbenější kousky každé kolekce. A jelikož je typ Dionysus pokaždé jiný, nespokojí se zákaznice jen s jediným vzorkem v šatníku.
Jaký typ kabelky se nejvíc líbí vám? A byly byste za ni schopny utratit tolik peněz?