Hlavní obsah

5 ikonických kabelek, které hýbou světem. Znáte je?

Foto: Svyatoslava Vladzimirska, Shutterstock.com

Foto: Svyatoslava Vladzimirska, Shutterstock.com

Touží po nich miliony žen po celém světě a některé se jimi mohou i pochlubit. Ikonické kabelky, které se navždy zapsaly do historie módy, stojí stejně peněz jako nový automobil nebo pražský byt. Víte ale, že existují dokonalé dvojnice? Dají se pořídit za zlomek ceny, o padělky se ovšem nejedná.

Článek

Luxusní kolekce představené na nejprestižnějších světových přehlídkách inspirují také běžné řetězce. Díky tomu si poslední trendy v odívání může dopřát takřka každý, kdo chce být šik. Nejinak je tomu i u doplňků. Například proslulý tvar birkinky francouzské značky Hermès seženete v obyčejných obchodech, aniž byste si musely brát úvěr. Na rozdíl od originálu.

Hermès – Birkin bag 

Psal se rok 1984, když tehdejší prezident společnosti Jean-Louis Dumas (†72) potkal na palubě letadla britskou herečku a zpěvačku Jane Birkin (72). Umělkyně si hned postěžovala, že zatím neobjevila žádnou tašku, která by byla dostatečně velká a unesla i kojenecké lahvičky pro její dceru.

Svou přeplněnou kabelku nemohla mladá maminka ani zavřít, ale díky jejím nápadům se po jednom nevinném rozhovoru, v deseti tisících metrech nad mořem, zrodila legenda. O několik měsíců později spatřila světlo světa první birkinka, pojmenovaná po své „ideátorce“. Od té doby tvořily s Jane nerozlučnou dvojku.

Zlom nastal v roce 2015. Organizace Peta, bojující za práva zvířat, zveřejnila otřesné záběry jatek z krokodýlích farem, odkud měla firma Hermès odkupovat kůže na výrobu věhlasných kabelek. Jane Birkin proto vydala prohlášení, že nechce, aby bylo její jméno nadále spojováno s tímto nemilosrdným průmyslem. Módní značka však popřela jakoukoli spojitost mezi zmíněnými farmami, a naopak vysvětlila, že u svých dodavatelů dbá na dodržování etického kodexu. Otázkou zůstává, zda je v podobných případech vlastně etické se nějakou etikou ohánět.

Foto: Profimedia.cz, Archiv firmy

Na birkinky stojí pomyslnou frontu její budoucí majitelky i několik let. Pokud se ale nechcete zapisovat na čekací listinu, existuje ještě jedna možnost, jak kabelku získat. Vydražíte ji v aukci. Na fotce vlevo můžete vidět deset let starou tašku, která se loni prodala za 162 500 liber, což je v přepočtu téměř 5 milionů českých korun. Na fotce vpravo je mnohem dostupnější varianta od značky Aldo za 1439 Kč (prodává Zoot) Foto: Profimedia.cz, Archiv firmy

Chanel – Chanel 2.55 

Číslice v názvu kabelky odkazuje na datum jejího vzniku. V únoru roku 1955 představila Coco Chanel (†88) prošívaný model s dlouhým řetízkovým popruhem, který umožňoval nošení přes rameno, což v podstatě znamenalo takovou menší revoluci ve světě módy. Do té doby měly ženy své nezbytnosti ukryté v nepraktických psaníčkách a o volných rukou si mohly nechat jen zdát. Samotné návrhářce se jich dokonce podařilo několik poztrácet. Chanel 2.55 představovala změnu. Hodila se do společnosti a zároveň nositelce umožňovala volný pohyb. Nenápadné zapínání pozměnil v osmdesátých letech kreativní ředitel Karl Lagerfeld (85) a ozvláštnil jej výrazným logem CC.

Foto: Archiv firem

Chanel 2.55 můžete pořídit zhruba od 100 000 Kč v závislosti na zpracování, druhu kůže i velikosti. Hodnota kabelky každým rokem stoupá a mezi mnohými je považována za výdělečnou investici. Na fotce vlevo je taška Chanel z jehněčí kůže a řetízkem ve zlatém provedení za necelých 150 000 Kč. Na fotce vpravo je podobný model značky New Yorker za pouhých 339 KčFoto: Archiv firem

Dior – Lady Dior

Když přední módní dům uvedl v roce 1995 na trh kabelku Chouchou (dá se přeložit jako oblíbenec, pozn. red), asi ještě nevěděl, jaký boom vyvolá. Bývalá francouzská první dáma Bernadette Chirac (85) ji ještě téhož roku darovala princezně Dianě (†36) při návštěvě Paříže. Diana si tašku okamžitě zamilovala a prakticky už nepustila z ruky. Toho si samozřejmě všimla veřejnost, která toužila nosit totéž, co princezna. V příštích dvou letech se Chouchou prodalo více než 200 000 kusů. Značka Dior se následně rozhodla kabelku přejmenovat. Od té chvíle nese jméno Lady Dior, podle Lady Di, jak se princezně z Walesu říkalo.

Foto: Archiv firem

Design kabelky Lady Dior má na svědomí Gianfranco Ferré (†62), který byl kreativním ředitelem značky v letech 1989–1996. Její cena se opět odvíjí od velikosti i zpracování, ale klasické modely se pohybují od 70 do 110 tisíc českých korun. Na fotce vlevo je Lady Dior v mini provedení a jehněčí kůži za asi 72 000 Kč, na fotce vpravo je podobný tvar značky Michael Kors za 5500 Kč Foto: Archiv firem

Louis Vuitton – Alma

Mezi neprodávanější a zároveň nejkopírovanější modely značky Louis Vuitton patří bezpochyby Alma, která je pojmenovaná po mostu spojujícím dvě pařížské čtvrti. Ale v roce 1955 byste ji mohly obdivovat ještě pod názvem proslulé ulice – Champs-Élysées. Její cena se pohybuje v rozmezí od 30 do 55 000 českých korun, pokud samozřejmě nemluvíme o limitované edici, která hodnotu rapidně zvýší.

Foto: Archiv firem

Na fotce vlevo je oblíbená Alma v klasické černé barvě z epi kůže za zhruba 48 000 Kč. Na fotce vpravo vidíte podobný model, který je k sehnání v CCC za sympatických 899 KčFoto: Archiv firem

Gucci – Dionysus

V řecké mytologii byl Dionýsos bohem vína a nespoutaného veselí. Podle pověsti mu přes řeku Tigris pomohl přejít tygr seslaný jeho otcem Diem. A protože kabelka značky Gucci nese své jméno právě po synu Dia, je hlava tygra vyobrazená i na sponě u zapínání. Tento model se vyrábí v nejrůznějších kombinacích, barvách i potiscích. Proto se řadí vždy mezi nejoblíbenější kousky každé kolekce. A jelikož je typ Dionysus pokaždé jiný, nespokojí se zákaznice jen s jediným vzorkem v šatníku.

Foto: Archiv firem

Kabelky Dionysus seženete většinou od 20 do 70 tisíc českých korun. Na fotce vlevo je taška v mini provedení za 41 500 Kč a na fotce vpravo podobný tvar za 3990 Kč od značky Matt & Nat (prodává Urbanlux)Foto: Archiv firem

Jaký typ kabelky se nejvíc líbí vám? A byly byste za ni schopny utratit tolik peněz? 

Související témata:

Načítám