Článek
O tom, že je česká kinematografie na vysoké úrovni a celosvětově ceněná, nemůže být pochyb. Vedle filmů se velké popularitě těší i seriály. Ty nekonečné, které nám poskytují podvečerní a večerní zábavu, i ty, které jsou oceňovány pro umělecký přínos.
Během třiceti porevolučních let byly natočeny desítky velmi kvalitních děl na pokračování. My jsme vybrali deset těch, které mají na stránkách Kinobox a ČSFD vysoké hodnocení. Vkus je ale samozřejmě subjektivní záležitost. Pokud máte jiné favority, diskuse je vaše.
Kancelář Blaník (2014–2018)
Režie: Marek Najbrt, Bohdan Sláma, Jaroslav Fuit
Jestli něco Češi umí, tak humor. Seriál Streamu, který nyní najdete na Televize Seznam, satiricky a trefně komentuje politické dění v zemi. Lobbista Tonda Blaník (Marek Daniel, 49) neustále telefonuje, řeší zapeklité situace a tahá za nitky a říká: „Dobrý lobbista, to je takovej novodobej Jánošík. Bohatým beru a na chudý seru.“ Na snímku se svými asistenty, které hrají Halka Třešňáková (48) a Michal Dalecký (37).
Bylo nás pět (1994)
Režie: Karel Smyczek
Seriál natočený na motivy prózy Karla Poláčka (1892–1945) má nostalgickou atmosféru první republiky. Odehrává se v roce 1929 a je vtipný i místy dramatický. Malé městečko a jeho obyvatele nahlížíme očima malého Péti (Adam Novák, 40). Spolu s dalšími čtyřmi hochy prožívají všelijaká dobrodružství. Některé hlášky zdomácněly, například ta Zilvara z chudobince: „Pánové, ztratil se mi fotr. Dvě noci se někde mrouská,“.
Četnické humoresky (2001-2007)
Režie: Antonín Moskalyk, Pavlína Moskalyková
Četníci Karel Arazím (Tomáš Töpfer, 70) a jeho kolegové patří k oblíbeným hrdinům seriálu, který se odehrává v období první republiky a později. Řešení případů založených na skutečnosti zvládají pánové s humorem, ale často napětím ani nedýcháte. Řeší se i romantické linky, pomluvy a intriky. Kdykoli se tento seriál objeví na obrazovce, přiláká i milion diváků.
Zdivočelá země (1997–2012)
Režie: Hynek Bočan
Dobrodružný seriál natočený podle románů Jiřího Stránského (†87) mapuje osudy válečného hrdiny ze západní fronty, podplukovníka Maděry (Martin Dejdar, 55), a jeho blízkých. Po válce se vrací do rodného krušnohorského pohraničí, chce si splnit sen a chovat koně. Má ale víc než dost nepřátel a během čtyř sérií není nouze o napínavé momenty: Maděra ve vězení, perzekuce rodiny, udávání. Ale zároveň tu nechybí ani láska a milostné vztahy hlavních hrdinů.
Manželské etudy po dvaceti letech (2006)
Režie: Helena Třeštíková
Dokumentární série Heleny Třeštíkové (71) navázala na první manželské etudy, které sledovaly šest manželských dvojic po svatbě (1980–1986). Autorka posléze tyto dvojice znovu vyhledala a zaznamenala vývoj jejich vztahu až do roku 2005. Diváci tak nahlédli nejen do různých domácností, ale dokument se stal i ceněnou výpovědí o změně společnosti po pádu totality.
Pustina (2016)
Režie: Ivan Zachariáš, Alice Nellis
Severočeským městem otřásá tragédie. Zmizela čtrnáctiletá dcera starostky. Do pátrání se pouští policie i zdrcená matka (Zuzana Stivínová, 47) a ukazuje se, že motiv mělo víc lidí. Vedou stopy k podivínskému otci (Jaroslav Dušek, 59), do místního pasťáku, nebo do těžební společnosti, která chce obyvatele vystěhovat? Napětí graduje, věřit nemůžete nikomu. Seriál Pustina byl do té doby na české poměry seriál nevídaný a sklidil opravdu velký úspěch.
Případy 1. oddělení (2014–2016)
Režie: Dan Wlodarczyk, Peter Bebjak
Detektivní seriály se těší velké oblibě a čeští tvůrci je rozhodně umí. Jedním z nejpovedenějších byly Případy 1. oddělení. Byly inspirovány skutečnými případy, které řešili pražští policisté z oddělení vražd po roce 1989. Na scénáři se podílel i Josef Mareš (57), který oddělení vražd šéfoval. Herecké výkony a skvěle zpracované reálné případy udělaly ze seriálu klenot. Zleva Miroslav Hanuš (57), Petr Stach (46) a Filip Blažek (47).
#martyisdead (2019)
Režie: Pavel Soukup
První český seriál, který získal prestižní cenu Emmy, pořádanou v Americe, se zaměřuje na téma kyberšikany a natočil ho Pavel Soukup. Patnáctiletý Marty (Jakub Nemčok, 22) zemřel po srážce s autem, ale jeho truchlícímu otci se verze o autonehodě nezdá, proto se snaží poskládat mozaiku synova online života a zjistit, co se stalo a proč k tragické smrti došlo. A tak se vydává po jeho virtuální stopě. Seriál je jen pro silné žaludky, bude vás mrazit z toho, co všechno se může stát i vašim dětem.
Až po uši (2014–2017)
Režie: Jan Hřebejk
Vztahy ve všech podobách v režii Jana Hřebejka (53). A tak jak obvykle seriáloví tvůrci nechají diváka přešlapovat na prahu ložnice, tady je tomu právě naopak a hrdinové vás s sebou vezmou až pod peřinu. A že se tam dějí věci: sex manželský i nemanželský, vášnivý i nepovedený, s předehrou i nebezpečnou dohrou... Jednotlivé postavy, s mnohdy odvážnými sny či bolavými traumaty, jsou zde představovány humorně a s nadhledem. Stejně řeší i chyby, které dělají. O úroveň výš povznesly seriál i herecké výkony.
Bez vědomí (2019)
Režie: Ivan Zachariáš
Manželé Skálovi před 12 lety emigrovali do Londýna. Nyní se píše listopad 1989 a jim se splní sen a vrátí se do své vlasti. Jenže je srazí auto, disident Viktor Skála (Martin Myšička, 50) zmizí a houslistka Marie Skálová (Táňa Pauhofová, 37) začne pátrat po tom, co se stalo. Jejího muže hledají i britské a ruské tajné služby a přes zákaz nadřízeného i mladý policista. Pomalu se odkrývají všichni podezřelí, proběhne revoluce a lidé převlékají kabáty a ztrácí iluze – o svých blízkých i o lidech ve vedení.