Článek
Sexualita je přirozená věc a provází člověka už od početí. A děti se nerodí zdaleka tak „nevinné“, jak si rodiče rádi myslí. Podle sexuologa Petra Weisse začíná psychosexuální vývoj už u matky v děloze. Tehdy se vytvářejí biologické základy pohlavní identity, tělesných, psychických a sociálních odlišností, které posléze určují sexuální chování. Biologické dispozice jsou zásadní – to jsou ty, s nimiž se člověk rodí. „Vlivy prostředí, výchovy a učení je později pouze modifikují,“ naznačuje sexuolog ve své knize Sloupky o sexu.
Děti do čtyř let věku. Miminka, ale…
Gynekolog a sexuolog Zlatko Pastor upozorňuje, že dětství rozhodně není asexuální období. Děti jsou schopné vzrušení, orgasmu i erotické fascinace. Bývají přirozeně zvědavé na svá těla a sexuální funkce – ptají se, kde se berou miminka, všímají si anatomických rozdílů a mnohé si hrají s genitáliemi nebo masturbují. První masturbační projevy lze přitom vypozorovat již v kojeneckém období a děti mladší čtyř let se běžně dotýkají svých intimních partií. Chlapci často leží na břiše a třou si rozkrok kupříkladu o polštář, dívky mohou obkročmo sedět na židli a provádět pravidelné pohyby pánví.
Děti od čtyř do šesti let. Poučte je!
Od čtyř do šesti let věku jsou ještě aktivnější. Prohlížejí si rodiče, sourozence i vrstevníky, když se převlékají, a mohou si hrát „na doktora“, čehož se rodiče někdy děsí. Zlatko Pastor však uklidňuje: „Hry na doktory a zkoumání genitálu kamarádů nejsou v dětství nebezpečné, později už o tom lze pochybovat. Většinou jde o zvědavost, objevování neznámého a experimentování. Sexuální podtext, obscénnost a nemravnost v tom hledají spíše dospělí. Tyto hry v sobě nemají opravdový erotický náboj, děti cítí spíše prožitkovou libost z doteků a kontaktu.“
Je ovšem nutné potomky poučit, co je v této oblasti vhodné a přípustné! Nelze se třeba obnažovat před cizími lidmi, masturbovat ve školce a podobně. Potomek to většinou bez problémů přijme. Povídání o penisu je pro šestiletého srovnatelné s povídáním o uchu nebo noze. A právě otevřenost je v době, kdy sex ještě nemá pro dítě kontext něčeho mimořádného, velice žádoucí. V této době je také nejvyšší čas děti naučit, že nikdo nemá právo na ně sahat atd.
Děti od šesti do dvanácti. Přituhuje
Ve věku od šesti do dvanácti let roste sexuální uvědomování i informovanost. U někoho se zvyšuje frekvence dotýkání genitálií – zvláště při únavě nebo ve stresu. Sexuální roli, tedy fyziologické, psychické a sociální změny spojené s dospíváním, si děti poprvé naplno uvědomí kolem osmého, maximálně devátého roku věku. Proto byste měli do té doby stihnout základní poučení o sexu.
Dochází jim, že sexuální vzrušení je specifický typ vjemu. Vyvíjí se u nich potřeba soukromí ohledně vlastního těla, začínají je sexuálně přitahovat vrstevníci, řeší polibky, doteky a přítomnost druhého pohlaví, zároveň se projevuje první stud. Jak čas plyne, chlapci i dívky prozkoumávají společenské normy týkající se sexu a nahoty – například mohou používat vulgární či slangové výrazy se sexuální tematikou k testování reakce dospělých. Ze statistik vyplývá, že k pohlavnímu styku mezi dětmi školního věku dochází pouze výjimečně. O soulož začínají výrazněji usilovat až v období puberty.
Adolescence. A je to tu!
Přechodové období mezi dětstvím a dospělostí, tedy dospívání, nastává obvykle mezi desátým a patnáctým rokem. Puberta může být očistec pro potomky i pro rodiče. Ratolesti vypadají starší, suverénnější, ale jejich vnitřní vyzrálost zevnějšku neodpovídá. V té době se začne zúročovat vaše výchovné úsilí předchozích let a pravdivé informace jsou pak v této době to nejdůležitější, co můžete dospívajícím poskytnout.
Jedním z klasických rodičovských problémů je neochota dětí svěřovat se a komunikovat. Jak se dětí ptát, abyste se něco dozvěděli? Máme návod!