Článek
Například na zubní náhradu se vztahuje stejně dlouhá záruční doba jako na nové boty. S plombou, tedy zubní výplní, je to už trochu složitější. Mezi zubní náhrady patří všechny druhy korunek a můstků – tedy to, co se nasazuje na zuby, kořeny i zubní implantáty.
„Na zubní náhrady se vztahuje záruční doba 24 měsíců od převzetí," vysvětluje prezident České stomatologické komory MUDr. Pavel Chrz. Upozorňuje i na to, že pokud o to požádáte, je zubní lékař povinen poskytnout záruku písemnou formou – záruční list. „Smlouva o zhotovení stomatologického výrobku nemusí být uzavřena písemně. V praxi to zpravidla vypadá tak, že vám zubní lékař navrhne konkrétní řešení, seznámí se způsobem úhrady – případně s cenou, jde-li o výrobek nehrazený či částečně hrazený ze zdravotního pojištění. Vysvětlí jednotlivé kroky ošetření,“uvádí Pavel Chrz.
Takže tím, že s pusou plnou zubařských nástrojů kývnete, uzavíráte smlouvu, na základě které pak můžete reklamovat. Můžete se dohodnout i o prodloužení záruky – na což už písemný doklad mít musíte.
Reklamujte přímo u zubaře
Reklamovat můžete zákroky, které jste platili ze svého, ale i ty, které hradila vaše zdravotní pojišťovna. Postup je stejný. „Pacient by se měl s reklamací vždy obrátit na zubního lékaře, který práci provedl. On se musí k vaší reklamaci vyjádřit a zjednat nápravu, tedy si to vyřídit s laboratoří, pokud udělala chybu,“ říká advokát Mgr. Patrik Šorf.
Reklamují pacienti často? „Obecně jsou reklamace častější, hlavně proto, že se většina výkonů u zubaře platí. Finance a pocit poškození jsou nejčastějším důvodem reklamace. Někdy může být chyba na straně lékaře či laboratoře – stává se ale, že pacient nedodržel doporučení, a hlavně úroveň zubní hygieny,“ říká MUDr. Jakub Smrček ze Zubního centra v Praze 1.
Dodržujte „návod na zuby"
Když vám lékař říká, že byste neměli na novou plombu pár hodin kousat, je to stejné, jako kdyby předával návod na obsluhu a údržbu. Proto dobře poslouchejte a řiďte se tím.
Na zubní výplň není žádná záruční doba. Přistupuje se k ní jako ke zdravotnickému výkonu – tedy jako například k operaci. V případě reklamace je čistě na posouzení zubního lékaře, zda vám udělá novou.
V případě zubní náhrady je to stejné, jako kdybyste reklamovali boty. „Pokud jde vadu odstranit, máte právo, aby byla bezplatně, včas a řádně odstraněna, bez zbytečného odkladu," upozorňuje lékař Chrz. Není-li to vzhledem k povaze vady možné, můžete požadovat výměnu nebo, pokud se vada týká jen součásti, výměnu této součásti. „Není-li takový postup možný, můžete žádat přiměřenou slevu z ceny nebo od smlouvy odstoupit,“ dodává Pavel Chrz.
A co v případě, když se s lékařem nedohodnete? „Eventuální konflikty a reklamační řízení posuzuje Česká stomatologická komora, její odborná komise,“ uvádí MUDr. Jakub Smrček. „Pak napište písemnou stížnost, která musí obsahovat alespoň jméno, příjmení a adresu. Potřebné doklady, například záruční list – pokud byl vystaven – nebo doklad o úhradě si vyžádá příslušná revizní komise, která se bude případem zabývat,“ dodává lékař Chrz.
Už jste našli odvahu reklamovat práci zubaře – a s jakým výsledkem?