Článek
Vlastní dům i zahrada, blízkost lesa a zároveň nedaleko velkých měst, kam dojedete za dvacet či třicet minut do práce, nakoupit, za kulturou. Takto ideálně popisují developeři bydlení v nových městech, která vznikaly a ještě stále vznikají kousek od Prahy, Brna, Plzně a dalších velkých měst. Dříve byl o ně zájem obrovský, nyní už prý opadá a dokonce se i vylidňují a nikdo v nich nechce bydlet...
...ale zatracovat tato místa nelze. Existují i kvalitní satelitní městečka. Jak je poznat? „V době stavebního boomu a velké obliby satelitních městeček docházelo k problému, že je developeři stavěli téměř kdekoliv. Tak vznikla místa bez dostatečné občanské vybavenosti a dopravní obslužnosti. Vyrůstala téměř v polích," říká Jaroslava Jírka z realitní kanceláře RE/MAX Alfa a zároveň radí, jak poznat dobrý satelit: „Vyznačuje se právě tím, že je možné se dostat veřejnou dopravou do práce do velkého města a auto není podmínkou k životu. K dispozici je síť obchodů, školka, škola, zdravotnické zařízení. A také velikostí parcel a celkovým architektonickým řešením."
Z tohoto důvodu jsou velmi oblíbená a kvalitní třeba městečka na jihozápad od Prahy vznikající kolem Černošic, Všenor a podobně, kde kromě silnice vede železniční trať a vlakem se člověk do města dostane bez toho, aniž by se zdržel v koloně aut. Naopak – i když samozřejmě jiní na to mohou mít odlišný názor – Květnice, Zlatá, Lešany – jsou oblasti, kde se bez auta neobejdete.
Pokud o bydlení v satelitu uvažujete a nevíte, kam se nastěhovat, zkuste Hostivice u Prahy. Jde o jednu z nejžádanějších lokalit s dobrou infrastrukturou.
V okolí Brna zase patří podle realitních makléřů k nejaktraktivnějším lokality na sever a západ od moravské metropole. Kvůli prostředí lidé prý volí hlavně Útěchov nebo Soběšice.
Argument pro, argument proti
„Jako panelákové dítě jsem si odmala přála bydlet na venkově, mít vlastní zahradu, prostor kolem sebe. Zároveň jsem ale nechtěla přijít o práci ve městě, takže bydlení v satelitu pro mě bylo ideální a jsem tady spokojená,“ říká 28letá Martina Táborská, žijící severně od Prahy. Zároveň přiznává, že veřejná doprava ani možnost nakoupit si nikde v blízkém okolí nejsou. Ale jí to nevadí. Denně jezdí do práce autem a přiveze si vše potřebné. A už se prý těší, až si pořídí rodinu a bude si moct užívat čerstvý vzduch a vycházky kolem.
V tom ji podporuje i další z našich čtenářek, 32letá Naďa, matka šestiletých dvojčat. Ta však ví, že pohoda brzo skončí: „Bylo to ideální, dokud byli kluci malí a já s nimi na mateřské. To jsme chodili do lesa za domem skoro denně, jenže jakmile mi skončila mateřská a já musela do práce, přišly problémy. Druhé auto bylo nezbytné.“ Pak hledali školku, nejbližší je šest kilometrů od nich, ale stejně nepřipadala v úvahu – měli plno. Proto začala kluky s sebou vodit do Prahy. Nějaký ten pozdní příchod kvůli nehodě a kolonám na příjezdové silnici zde tolerovali. Teď ve škole už to nejde. „Navíc jak kluci začínají chodit do různých kroužků a musejí se převážet z místa na místo, pomalu si připadám jako taxikářka. Už několikrát nás napadlo, zda by nebylo lepší vrátit se do Prahy, kde by bylo všechno blíž a některé cesty by děti brzo zvládly samy veřejnou dopravou,“ říká Naďa.
Výhled sousedům do oken
Rozčarování a klesající zájem o koupi drahých nemovitostí vůbec – to jsou zřejmě dva hlavní důvody, proč se lidé přestali do satelitních městeček hrnout. Developeři slibovali, jak zde vytvoří plnohodnotné bydlení v přírodě a zájemcům ukazovali prostory připravené pro školku, ordinaci lékaře, obchod a podobně. Jenže jak se říká – skutek utek. Pokud vůbec nějaké nebytové prostory vznikly, zpravidla je mají pronajaté komerční firmy.
Navíc jestliže byla lokalita oblíbená a lidé měli o domy zájem, firmy neváhaly přikupovat další pole a louky, a městečko rozšiřovat. Snadno se tak stalo, že na začátku slibovali městečko s třiceti až padesáti domy, to vše uprostřed zeleně a lesů. Dneska jich tam stojí dva- i třikrát více a jejich obyvatelé místo do zeleně koukají sousedům do oken. I proto se někdy označují satelity jako paneláky naležato!
Také obce, pod které satelity patří, brzo odstoupily ze svých plánů posílit v těchto oblastech veřejnou dopravu. Autobusy sem sice jezdí, ale intervaly se počítají na hodiny.
Nejvíce se ale na poklesu zájmu o domy v těchto oblastech projevila krize. Domy v satelitech jsou prostě drahé. Většina zájemců o vlastní byt hledá nemovitosti v ceně do dvou, maximálně dvou a půl milionu korun. Zájem je o levné starší domy, které si lze postupně rekonstruovat a vylepšovat. Cena novostaveb v satelitech zpravidla začíná zhruba na čtyřech milionech, šplhat se může i k deseti.
Pro bydlení v satelitech platí zřejmě to samé, jako při rozhodování, zda je lepší dům nebo byt. Hodně záleží na životním stylu a co od svého bydlení očekáváme. Jak jste na tom vy?