Hlavní obsah

Satelit: Bydlení snů, nebo trest?

Foto: Thinkstock

I mezi satelitními městečky jsou lepší a horší lokalityFoto: Thinkstock

Dům v satelitu! Ideální řešení, nebo past na zájemce o vlastní bydlení? Názory na život v satelitních městečkách se liší. Zatímco jedni z nich hromadně prchají, jiní si zde své domy právě nyní kupují. Vyplatí se to? Jak poznat kvalitní satelit? A na jaký život se připravit, pokud se stěhujete čtyřicet kilometrů za město? To vše jsme pro vás zjistili!

Článek

Vlastní dům i zahrada, blízkost lesa a zároveň nedaleko velkých měst, kam dojedete za dvacet či třicet minut do práce, nakoupit, za kulturou. Takto ideálně popisují developeři bydlení v nových městech, která vznikaly a ještě stále vznikají kousek od Prahy, Brna, Plzně a dalších velkých měst. Dříve byl o ně zájem obrovský, nyní už prý opadá a dokonce se i vylidňují a nikdo v nich nechce bydlet...

...ale zatracovat tato místa nelze. Existují i kvalitní satelitní městečka. Jak je poznat? „V době stavebního boomu a velké obliby satelitních městeček docházelo k problému, že je developeři stavěli téměř kdekoliv. Tak vznikla místa bez dostatečné občanské vybavenosti a dopravní obslužnosti. Vyrůstala téměř v polích," říká Jaroslava Jírka z realitní kanceláře RE/MAX Alfa a zároveň radí, jak poznat dobrý satelit: „Vyznačuje se právě tím, že je možné se dostat veřejnou dopravou do práce do velkého města a auto není podmínkou k životu. K dispozici je síť obchodů, školka, škola, zdravotnické zařízení. A také velikostí parcel a celkovým architektonickým řešením."

Z tohoto důvodu jsou velmi oblíbená a kvalitní třeba městečka na jihozápad od Prahy vznikající kolem Černošic, Všenor a podobně, kde kromě silnice vede železniční trať a vlakem se člověk do města dostane bez toho, aniž by se zdržel v koloně aut. Naopak – i když samozřejmě jiní na to mohou mít odlišný názor – Květnice, Zlatá, Lešany – jsou oblasti, kde se bez auta neobejdete.

Pokud o bydlení v satelitu uvažujete a nevíte, kam se nastěhovat, zkuste Hostivice u Prahy. Jde o jednu z nejžádanějších lokalit s dobrou infrastrukturou.

V okolí Brna zase patří podle realitních makléřů k nejaktraktivnějším lokality na sever a západ od moravské metropole. Kvůli prostředí lidé prý volí hlavně Útěchov nebo Soběšice.

Foto: satelit-realit.cz

Důležitá je občanská vybavenost městečkaFoto: satelit-realit.cz

Argument pro, argument proti

„Jako panelákové dítě jsem si odmala přála bydlet na venkově, mít vlastní zahradu, prostor kolem sebe. Zároveň jsem ale nechtěla přijít o práci ve městě, takže bydlení v satelitu pro mě bylo ideální a jsem tady spokojená,“ říká 28letá Martina Táborská, žijící severně od Prahy. Zároveň přiznává, že veřejná doprava ani možnost nakoupit si nikde v blízkém okolí nejsou. Ale jí to nevadí. Denně jezdí do práce autem a přiveze si vše potřebné. A už se prý těší, až si pořídí rodinu a bude si moct užívat čerstvý vzduch a vycházky kolem.

V tom ji podporuje i další z našich čtenářek, 32letá Naďa, matka šestiletých dvojčat. Ta však ví, že pohoda brzo skončí: „Bylo to ideální, dokud byli kluci malí a já s nimi na mateřské. To jsme chodili do lesa za domem skoro denně, jenže jakmile mi skončila mateřská a já musela do práce, přišly problémy. Druhé auto bylo nezbytné.“ Pak hledali školku, nejbližší je šest kilometrů od nich, ale stejně nepřipadala v úvahu – měli plno. Proto začala kluky s sebou vodit do Prahy. Nějaký ten pozdní příchod kvůli nehodě a kolonám na příjezdové silnici zde tolerovali. Teď ve škole už to nejde. „Navíc jak kluci začínají chodit do různých kroužků a musejí se převážet z místa na místo, pomalu si připadám jako taxikářka. Už několikrát nás napadlo, zda by nebylo lepší vrátit se do Prahy, kde by bylo všechno blíž a některé cesty by děti brzo zvládly samy veřejnou dopravou,“ říká Naďa.

Výhled sousedům do oken

Rozčarování a klesající zájem o koupi drahých nemovitostí vůbec – to jsou zřejmě dva hlavní důvody, proč se lidé přestali do satelitních městeček hrnout. Developeři slibovali, jak zde vytvoří plnohodnotné bydlení v přírodě a zájemcům ukazovali prostory připravené pro školku, ordinaci lékaře, obchod a podobně. Jenže jak se říká – skutek utek. Pokud vůbec nějaké nebytové prostory vznikly, zpravidla je mají pronajaté komerční firmy.

Navíc jestliže byla lokalita oblíbená a lidé měli o domy zájem, firmy neváhaly přikupovat další pole a louky, a městečko rozšiřovat. Snadno se tak stalo, že na začátku slibovali městečko s třiceti až padesáti domy, to vše uprostřed zeleně a lesů. Dneska jich tam stojí dva- i třikrát více a jejich obyvatelé místo do zeleně koukají sousedům do oken. I proto se někdy označují satelity jako paneláky naležato!

Také obce, pod které satelity patří, brzo odstoupily ze svých plánů posílit v těchto oblastech veřejnou dopravu. Autobusy sem sice jezdí, ale intervaly se počítají na hodiny.

Nejvíce se ale na poklesu zájmu o domy v těchto oblastech projevila krize. Domy v satelitech jsou prostě drahé. Většina zájemců o vlastní byt hledá nemovitosti v ceně do dvou, maximálně dvou a půl milionu korun. Zájem je o levné starší domy, které si lze postupně rekonstruovat a vylepšovat. Cena novostaveb v satelitech zpravidla začíná zhruba na čtyřech milionech, šplhat se může i k deseti.

Pro bydlení v satelitech platí zřejmě to samé, jako při rozhodování, zda je lepší dům nebo byt. Hodně záleží na životním stylu a co od svého bydlení očekáváme. Jak jste na tom vy?

Související témata:
Satelit

Načítám